Gumiabroncs használati útmutató

Általános előírások a gumiabroncs szakszerű használatára.

Általános tudnivalók:
A jármű és az út közötti kapcsolatot egyedül a gumiabroncsok biztosítják Ezért nagyon fontos, hogy az abroncsok mindig a legjobb állapotban legyenek. A járműgyártók a gumiabroncsgyártók közreműködésével határozták meg, – minden használati körülményt figyelembe véve – hogy milyen gumiabroncsot kell a járműre felszerelni. Ettől eltérni gumiabroncs méret, konstrukció, terhelési vagy sebességkategória tekintetében csak szakemberrel történt konzultáció után szabad.

Feltétlenül szükséges, hogy a gumiabroncsok rendszeres időközönként – a járműgyártó előírása szerint – felcserélésre kerüljenek.

Gumiabroncsok belső légnyomása:
A biztonságos közlekedés szempontjából az egyik legfontosabb tényező, hogy a gumiabroncsokban lévő légnyomás mindig az előírt értéken legyen. A légnyomás értéke alapvetően befolyásolja az iránytartást, az egyenletes gördülést, a fékező- és vonóerő átadást és a futásteljesítményt.

Ha a jármű az előírtnál alacsonyabb nyomású gumiabroncsokkal üzemel, az, lényegesen megváltoztatja a jármű egyes menettulajdonságait, többek között a kanyarstabilitást, az oldalkúszási tulajdonságokat, a jármű alá- vagy túlkormányozottság tulajdonságait, stb. Ezek együttes hatásaként a jármű vezetője adott esetekben – például erős oldalszél, kanyar, hirtelen irányváltoztatás, stb. – bizonytalanná válik, és az is előfordulhat, hogy nem tud ura maradni járművének. Az alacsony nyomás az abroncs alkatrészeinek felmelegedéséhez vezet és az ez által okozott károsodás maradandó és akár gyors nyomásvesztést is okozhat.

Ha az abroncs belső légnyomása magasabb az előírt értéknél, a gumiabroncs talajjal érintkező felülete lecsökken, ami ugyancsak lényeges hatással van a tapadási és egyéb menettulajdonságokra.

Az abroncsok légnyomását rendszeresen (kéthetente) ellenőrizni kell (pótkereket is)! Ezeket az ellenőrzéseket mindig “hideg” abroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha már 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 kilométert futott nagyon alacsony sebességgel.

Fontos, hogy ne felejtsük el a szelepsapkák alkalmazását. A szelepsapka olyan legyen, amelyben van tömítés is, hogy biztosítsa a légzárást és védje a szelepet a szennyeződéstől.

Gumiabroncsok terhelése:
Sose terheljük túl az abroncsot!
A gumiabroncs túlterhelésének – az élettartamra kifejtett káros hatásán túl – közelítőleg ugyanazok a következményei, mint az alacsony belső légnyomásnak. Ha bizonytalanok vagyunk, nézzük meg a jármű muszaki adataiban, mennyi a megengedett legnagyobb terhelés.

Kövessük azt az előírást, hogy ha a személyabroncsokat jobban megterheljük (közel a terhelhetőségi határhoz, 4-5 személy esetén), akkor nagyobb nyomásra kell felfújni, mint normál terhelés (2-3 személy) esetén. Nagymértékű túlterhelés hatására ugyanis megnő a gumiabroncs deformációja, emiatt a jármű éppúgy elveszti stabilitását, mint az alacsony belső nyomásnál, tehát különösen gyorsan végzendő vezetési manővereknél, például hirtelen irányváltoztatásnál, vagy éles kanyarban az abroncstapadási, valamint oldalkúszási tulajdonságainak romlása miatt a jármű vezetője ugyanúgy nem marad ura a jármunek, amint azt már az alacsony belső nyomásnál is leszögeztük.

Teherabroncsok és terepjáró abroncsok esetén szigorúan kövessük a terhelhetőségi táblázatok előírásait (ezek ugyanis előírják, hogy milyen terhelés, esetleg sebesség esetén milyen nyomást kell alkalmazni).

Gumiabroncsok le- vagy felszerelése:
A gumiabroncsok le- vagy felszerelését mindig csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!

Kerekek kiegyensúlyozása:
Igen fontos követelmény a gumiabroncsok felszerelése után annak statikus, illetve dinamikus kiegyensúlyozása.
Minden forgó testnek – a nem teljesen anyageloszlás miatt – van valamilyen mértékű kiegyensúlyozatlansága. Ezt meg kell szüntetni, mert a kiegyensúlyozatlanság az élettartamra, a kopássebességre kifejtett káros hatásán túl lényegesen befolyásolja a jármű menettulajdonságait, illetve stabilitását.

Ezt csak szakműhelyben és szakemberrel végeztessük el!

A gumiabroncs szemrevételezése:
Amellett, hogy a gumiabroncsot a helyes nyomáson üzemeltetjük, az alábbi pontokban leírt ellenőrzésekkel megakadályozhatjuk a gumiabroncs felesleges leszerelését vagy idő előtti tönkremenetelét.

  • Ha a futómintázatba szorult köveket nem távolítjuk el, ezek egyre mélyebbre hatolnak és eljutnak a karkaszig, ahol annak tönkremenetelét és nyomásvesztést okoznak. A rendkívüli balesetveszélyessége miatt külön kell szólni az ikerszerelésű abroncsok közé beszorult idegen tárgyakról, kövekről. Ezek ugyanis a centrifugális erő hatására kirepülhetnek és betörhetik a követő jármű szélvédő üvegét és sérüléseket okozhat. Ezért minden járművezetőnek – saját érdekében is – kötelessége, hogy figyelmeztesse azt a gépkocsivezetőt, akinek kocsiján az ikerkerekek között idegen tárgyat, követ észlel!
  • A gumiabroncs felületére került olaj, üzemanyag festék, illetve egyéb vegyi anyagok tönkretehetik az abroncs gumianyagát (pl. olajtól megduzzadhat a futógumi, és akkor csökkenhet a csatornamélység és a tapadás). Ilyen esetben ajánlatos a gumiabroncsot bő mosószeres vízzel azonnal lemosni.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a futókopást. A szabálytalan kopás gyakran a jármű mechanikai hibáját jelzi -rossz beállítások (tengelyek párhuzamossága, kerekek összetartási szöge, kerekek dőlésszöge, a kerékfelfüggesztés és a lengéscsillapítók holtjátéka, a fékek, a fékdobovalitás, az alváz kerék melletti alkatrészei, a kormányszerkezet kotyogása, stb.). Az első kerekek rossz geometriája például szabálytalan kopást okoz, és ez csökkenti az abroncs futásteljesítményét, de rontja a kormányzási tulajdonságokat és ezzel a közlekedés biztonságát is. Ha ilyennel találkozunk, ajánlatos a tengelyek és a kerekek beállítását szakműhelyben ellenőriztetni és beállítatni a műszaki előírásoknak megfelelően.
  • Minden gumiabroncs gyorsabban kopik, ha nagy sebességgel, éles kanyarokban, gyakori fékezéssel és gyorsítással fut, gyakran fut rossz utakon. A gödrökkel, kövekkel vagy más éles tárgyakkal teli út tönkreteheti az abroncsot, úgyhogy az ilyen utakon óvatosan haladjunk és mielőtt normál (az országúton szokásos) sebességgel megyünk, vizsgáljuk meg az abroncsokat, nem sérültek-e meg.
  • Ne hajtsunk fel gyorsan a járdára hegyes szögben és kerüljük az erős ütődést a járdaszegélyhez. Ez belső sérülést okozhat az abroncsban és később nagy sebességnél a gumiabroncs felrobbanásához, vezethet. Ha szükséges, akkor derékszögben és lassan hajtsunk fel a járdára.
  • Ha olyan hibákat fedezünk fel, mint például hólyagok, szakadások, vágások, a karkasz kordjait láthatóvá tevő behatolás, vagy arra utaló jelet találunk, hogy az abroncs nagy ütést kapott, melynek következtében fennállhat a belső sérülés veszélye, abban az esetben a gumiabroncsot a lehető leghamarabb le kell szerelni és szakműhelyben szakemberrel meg kell, vizsgáltatni. Így csökkenthető annak a valószínűsége, hogy a sérülés az üzemeltetés közben megnő, vagy hogy az abroncs tönkremegy a behatoló víznek és az út porának hatására. Így a korai leszerelés megnöveli az abroncs sikeres javításának lehetőségét.
  • A csatornamélység mindig legyen elég ahhoz, hogy az abroncs megfelelően viselkedjen nedves és száraz úton.

Magyarországon a jelenleg érvényes előírások – 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet – alapján a minimális csatornamélység a teljes felületen mérve:

    személyabroncsoknál 1,6 mm
    teherabroncsoknál 3,0 mm
    nemzetközi személyszállításban résztvevő autóbuszoknál 5,0 mm
    /16/1992. (VII.3.) KHVM/

A gumiabroncsok javítása:
Minden rendellenességet meg kell mutatni szakembernek, hogy eldöntse, szükséges-e és lehetséges-e a javítás!
Csak szakember javíthat abroncsot!
Az abroncsgyártó nem vállal felelősséget a javítás megvalósíthatóságával és annak minőségével kapcsolatban!
A javított abroncsokra, azok viselkedésére és futásteljesítményére már nem vonatkozik a gyártó garanciája!